Ümit Kalko Haberleri
Ağustos 29, 2022Kişinin yaneşeliığı cemiyet süresince değeri olan , kabiliyet, biçimci ve özge davranış biçimlerini vüruttirdiği proseslerin tübaşöğretmen.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara gereğince insanoğluın davranışlarında belirli vürutmeler sağlamlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Terbiye; ferdin davranışlarındaki evetşantısı aracılığıyla kasıtlı olarak ve isteyerek değdavranışme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü gibi eğitimin bir çok tanımı örgülabilmektedir. Fakat, günümüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanım:
“Kişinin davranışında, kendi evetşantısı aracılığıyla ve kasıtlı olarak istenilen yönde( eğitimin amaçlarına usturuplu ) değdavranışme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu tanıma gereğince;
· Terbiye bir prosestir.
· Terbiye sürecinde, ferdin davranışlarının istenilen yönde değdavranıştirilmesi amaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değdavranışme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde ferdin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç kök öğesi vardır.
1. Ammaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Terbiye amaçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam değer ve yorum ile son bulur. Sürecin bu mantığı tüm kültürler karınin özdeşdır. Ammaçların içeriği ve öğrenme karınin kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre gereğince değdavranışebilir, fakat sürecin doğbeyı değdavranışmez.
Terbiye kapsamı ve tanımlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün süresince birbir hayli filozof ve terbiyeci, eğitimin ne olduğuna üzerine farklı farklı tanımlamalarda bulunmuştur. Hasetmüzde ise eğitimin kabul edilen standart tanımı şudur: Terbiye, ferdin davranışlarında kendi evetşantıları aracılığıyla kasıtlı olarak istendik davranış değdavranışikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanımlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu tanımlamanın süresince eğitime üzerine bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları aracılığıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değdavranışikliği” ve “süreç” gibi kelimeler eğitimin ana taşlarıdır.
Terbiye, adam karınin dirim boyu devam fail bir prosestir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik doğrusu beklentilere ve hedeflere usturuplu olabileceği gibi istenmedik yönde de vürutebilir. Terbiye sürecinin davranışletilmesi ise kasıtlı doğrusu programlı ve programlı olabileceği gibi vürutigüzel de olur. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal eğitim, vürutigüzel meydana getirilen eğitime ise informal eğitim denir. Henüz açıklayıcı bir örnek verirsek mektep, dershane, eğitim merkezleri gibi mekânlarda maruz eğitim formal; ferdin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı olmayan eğitim ise informal eğitidir. şu demek oluyor ki eğitim yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine gereğince sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim sarhoş olmak üzere iki tür ortaya çıkar. Formal eğitim okullarda evet da kurumlarda belirli bir plan ve yetişek çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim süreci idari bir kadro ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal eğitim ise kendi kendine vüruten plansız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki fert bu eğitimi içtimai çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir mekanizma olarak ele aldatmaındığında ise eğitim sisteminin üç kök ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, prosesler ve çıktılardır. Kök; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, yapı, tesisat, maliyet, personel gibi fiziksel unsurlardır. Müddetç; mektep süresince meydana gelen dersler, öğrenme evetşantıları ve ibret aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde ihtisas, yeterlilik, yetki, sınav geriları gibi istenilen davranış değdavranışiklikleridir.